Auta vyrobená podle nových norem mají větší emise než ta stará, varuje výzkum
Nová auta produkují víc oxidu uhličitého než starší modely, ukázala nejnovější data z Velké Británie. Podle analýz se automobilky vydaly přinejmenším v této zemi špatným směrem, pokud myslí vážně boj proti klimatickým změnám.
Tomáš Vondra
3. 3. 2020
Data říkají, že nejmodernější generace automobilů prodávaných ve Velké Británii produkuje o 7 procent více emisí než ta, která byla vyrobena ještě podle starších standardů. Výzkumníci přitom vycházeli z testování 292 modelů, které se na britský trh dostaly od roku 2017. Automobily přitom mají na svědomí něco nad 18 procent všech emisí Velké Británie.
Zatímco se Britům daří snižovat emise z energetiky, především díky zavádění čistých obnovitelných technologií (především větrných elektráren), u automobilů se to nedaří. Úspěch v dopravě je přitom klíčový pro to, aby se zemi podařilo splnit cíl dosažení nulových emisí do roku 2050.
„Je to šokující vidě, že naše testy odhalily vyšší množství emisí CO2 a automobilů prodávaných britským spotřebitelům,“ uvedla Lisa Barberová, která je v organizaci Which? Editorkou. „Výrobci musí udělat všechno, co je v jejich silách, aby dodávali čistější vozidla, která jsou pro budoucnost naší planety vhodnější,“ dodala.
Co říkají čísla
Celkově nová auta splňující emisní normy Euro 6d a Euro 6d-temp produkovala 162,1 gramů CO2 na kilometr, což je o 10,5 gramů více než starší generace, která se řídila normami Euro 6b a Euro 6c.
Overall, cars that met the latest emissions regulations (standards known as Euro 6d and Euro 6d-temp) produced 162.1g of CO2 per kilometre, 10.5g more than those in the previous generation (Euro 6b and Euro 6c).
Motory automobilů sice opravdu produkují méně oxidu uhličitého, ale spotřeba přesto roste: kromě samotného zvětšování vozů, do nich také výrobci umísťují stále více přístrojů, což zvyšuje celkovou hmotnost automobilu.
Zdroj: Guardian
Foto: Pixabay