Nejbezpečnější vozy na světě. Volvo myslí na své zákazníky i planetu
Zapojení obnovitelných zdrojů a dalších prvků moderní energetiky nachází mezi odpovědnými automobilkami stále více prostoru. Lídrem v udržitelném rozvoji je švédská automobilka Volvo. Dlouhodobě se s ní pojí obraz bezpečných automobilů, do dalšího desetiletí si dala za cíl snížit svou uhlíkovou stopu, ale také snížit množství vyprodukovaného odpadu. Představíme vám tři kroky, které se rozhodlo Volvo udělat pro ochranu životního prostředí.
Martin Prax
25. 12. 2019
První klimaticky neutrální továrna
Volvo se ve své dlouhodobé strategii přihlásilo k závazku, že dosáhne klimaticky neutrální produkce svých vozů. Cílem je snížit v průběhu let 2018 až 2025 uhlíkovou stopu připadající na jedno vyrobené auto o 40 %. Celý řetězec výroby vozů Volvo by se měl stát klimaticky neutrálním do roku 2040.
První konkrétní opatření jsou již na světě: například v roce 2018 proběhla instalace solárních panelů v gentské továrně. Ve stejném roce se stala továrna na motory ve švédském Skövde prvním klimaticky neutrálním výrobním závodem v rámci globální výrobní sítě automobilky.
Aktuálně se Volvo soustředí na vybudování nové lakovny ve švédské Torslandě. Právě tento výrobní závod je z hlediska objemu výroby největším produkčním komplexem společnosti Volvo Cars. V roce 2018 zde vyrobili téměř 300 tisíc vozů. Uvedení nové lakovny do provozu přispěje k efektivnějším výrobním procesům a podpoří uvedení nové generace modelů Volvo.
„Provoz lakovny jsme identifikovali jako jednu z oblastí, v nichž můžeme dosáhnout výrazného snížení spotřeby energie a produkce emisí,“ uvedl Javier Varela, senior viceprezident pro výrobu a logistiku. „Společnost Volvo Cars se zavázala přijmout vizi k environmentálně udržitelnějšímu podnikání. Zmíněná investice současně posiluje náš plán, v rámci něhož chceme tovární komplex Torslanda udržet z globálního hlediska konkurenceschopný.“
Věříme elektřině, navíc jdeme do zelené
Zásadním bodem závazku společnosti Volvo Cars ke snížení dopadu jejich produktů a provozních aktivit na životní prostředí bylo v roce 2017 oznámení, že se automobilka Volvo Cars chystá postavit do čela automobilového průmyslu svým závazkem k elektrifikaci všech nových modelů Volvo uvedených po roce 2019. Své odhodlání k naplnění této elektrifikační strategie společnost Volvo Cars posílila prohlášením, že bude usilovat o to, aby v roce 2025 tvořila 50 % jejího globálního prodeje plně elektrická vozidla.
Prvním vozem, který nahradí palivovou nádrž za baterii je Volvo XC40. „Bez ohledu na to, zda jsou poháněny elektromotorem, nebo spalovacím agregátem, musejí být vozy Volvo bezpečné,“ říká Malin Ekholm, ředitelka pro bezpečnost ve společnosti Volvo Cars. „Plně elektrické Volvo XC40 bude jedním z nejbezpečnějších vozů, které jsme dosud vyrobili.“
Volvo myslí také na zdroj elektřiny pro své zákazníky. V Belgii spustila švédská automobilka v lednu 2019 netradiční kampaň „Volty od Volva“. Výrobce vozů tak vstoupil na trh s elektřinou s cílem nabídnout spotřebitelům čistě zelený tarif elektřiny pro domácnosti a nabíjení elektromobilů. Produkci elektřiny z obnovitelných zdrojů zajišťuje Volvo prostřednictvím energetické společnosti Eneco. Ta k tomu využívá větrné a solární elektrárny postavené přímo v Belgii.
Cirkulární řešení pro prémiové vozy
Další oblastí udržitelného rozvoje, která patří do zorného pole automobilky Volvo, je opětovné využití materiálů a hledání udržitelných alternativ. Do roku 2025 chce u nových vozů zajistit, aby alespoň 25 % všech umělohmotných materiálů bylo z recyklovaného plastu. V současné době se jedná o nejprogresivnější prohlášení, jaké dosud jakákoliv z prémiových automobilek ve vztahu k využívání recyklovaných plastů udělala. „Jestliže chceme brát náš závazek k minimalizaci globální ekologické stopy zanechávané naším průmyslovým odvětvím vážně, musíme efektivněji využívat již jednou použité plasty,“ uvedla Martina Buchhauser, senior viceprezidentka pro zásobování.
Volvo jde však ještě dál samo u sebe. Například od ledna 2020 zredukuje používání papíru ve svém provozu k čisté nule. Volvo přestane používat všechny papírové brožury, letáky, ceníky nebo smlouvy. Dokonce nahradilo svou vlajkovou loď v informování o novinkách: na místo tištěného magazínu začal fungovat internetový blog.
Do redukce spotřeby plastů se Volvo pustilo také ve svých provozech. Letos začala automobilka odstraňovat jednorázové ze svých kanceláří, jídelen a předváděcích akcí po celém. Podařilo se tak redukovat odpad o více než 20 milionů plastových předmětů, které by jinak skončily po jednom použití v odpadkovém koši.
Švédská automobilka tak svým zodpovědným přístupem ukazuje, že lze postupnými kroky vyrábět technologicky špičkové vozy a přitom myslet na naši planetu. Takový přístup by mohl v novém roce inspirovat každého z nás.