Auta dostanou solární střechu. Zazvoní spalovacím motorům zvonec?
Léta vedený spor o přínos elektromobilů pro snížení znečištění ovzduší ve městech by mohl dostat řešení – solární panely na střechu vozu, které budou stačit k dojezdu pár kilometrů. Třeba právě během městského provozu.
Martin Sedlák
6. 4. 2017
Kritici vyčítají elektromobilům, že často jezdí na elektřinu ze zásuvek, které sice mohou snížit dusivý prach a smog ve městech, ale současně jinde nechávají znečistění v podobě uhelných dolů a emisí ze spalování uhlí. Jako přirozené řešení se vedle nabíjecích stanic zásobovaných elektřinou z obnovitelných zdrojů nabízí také elektrovůz vybavený solárními panely přímo na své střeše.
S auty se solární střechou již několik automobilek experimentuje. Jde například o Ford, který už v roce 2013 představil nový koncept hybridního automobilu. Aktuální verze zkušebního modelu má název C-MAX Energi Solar Concept. Mělo by jít o mix benzínového motoru o výkonu 120 koní doplněného o elektromotor, které bude dobíjen také právě se solární „elektrárny“ na střeše vozu. Solární elektřina však bude určena především pro provoz klimatizace a dalšího elektronického příslušenství vozu.
Další automobilkou, která chce nabídnout svůj hybridní model se solární střechou je Toyota. Střechu Priusu by měly pokrýt pokročilé panely od Panasonic. Vůz by se měl začít letos prodávat na japonském trhu. Podle Panasonic bude možné díky inovativním solárním panelům s laminovaným trojrozměrně zakřiveným sklem dostat až na trojnásobný výkon předchozích pokusů o solární střechy automobilů. Solární elektřina má solárnímu modelu Prius umožnit dojezd necelých šest kilometrů. O běžné cesty se tak bude dál starat benzínový motor nebo elektromotor nabíjený z běžné sítě.
Automobily se solární střechou také možná obohatí nový model automobilky Tesla. Elon Musk reagoval koncem loňského roku na otázku položenou na Twitteru, že solární verze bude pravděpodobně nabízena také jako jedna z variant pro Tesla Model 3.
Na automobilový trh možná vstoupí další asijský producent. Čínská společnost Hanergy, patřící mezi největší světové výrobce tenkovrstvých solárních panelů, představila loni začátkem léta čtyři koncepty elektrovozů se solárním pohonem. Modely vozů vybavila tenkovrstvými solárními články s vysokou účinností (až 31,6 %) a lithium-iontovými bateriemi, které mají umožnit dojezd okolo 350 kilometrů. Hanergy tvrdí, že s její technologií by mělo stačit pět až šest hodin slunečního svitu denně k tomu, aby mohlo auto ujet asi 80 kilometrů čistě na solární energii.
Čtyři příklady spojení elektromobility a solární energetiky ukazují, že se můžeme v budoucnu dočkat dokonce samonabíjecích automobilů, které budou fungovat z většiny na solární energii. Záleží na jediném: technologickém pokroku v účinnosti solárních panelů a akumulace. Mílové kroky, které udělala fotovoltaika za posledních deset let naznačují, že se časem můžeme dočkat úplně nových konceptů automobilů.